We zijn op weg naar een duurzaam leven in Nederland. Daar zijn de de wandel- en fietspaden ook een onderdeel van. Steeds meer van deze wegen zijn half verhard. Dit betekent dat de wegen geschikt zijn voor licht verkeer, zoals fietsers en wandelaars. Al wordt het ook steeds vaker gebruikt voor zwaar verkeer, waaronder auto’s en tractors. Half verharde paden worden meestal gemaakt van natuurlijke materialen. De steentjes zijn slijtvast en daardoor erg duurzaam. Ze blijven op hun plek liggen. Je hebt verschillende soorten half verharding.

Verschillende materialen voor half verharde wegen

Half verharde wegen kunnen met verschillende materialen gemaakt worden. Zo kunnen er materialen gebruikt worden als zand, grind, leem, hout, schelpjes en kwartsiet stenen. Het achterhoeks padvast is een van de bekendste half verharde paden. Achterhoeks padvast is een natuurlijk pad dat gemaakt is van kwartsiet stenen. Graustabiel en grauwacke vallen onder het achterhoekse pad. Een graustabiel halfverharding is gemaakt van dolomietgesteente en grauwacke. Dit materiaal is zeer geschikt voor fiets- en wandelpaden, maar ook parkeerplaatsen. De grauwacke is een donkerkleurig sedimentair gesteente. Het materiaal wordt vaak gemengd met leem. Zonder leem blijven de steentjes niet liggen. Half verharde wegen zijn geschikt voor verschillende doeleinden.

Voordelen van half verharde wegen

Een voordeel van half verharde wegen is dat de wegen water kunnen opnemen. Bij grote regenbuien kan het water op de paden blijven liggen. Echter bij half verharde wegen is dit niet het geval. Het zorgt ervoor dat de paden veilig en goed begaanbaar zijn voor wandelaars en fietser. Alleen bij een halfverhard pad gemaakt van schelpen en zand kan het glad worden door regen. Het groen naast een half verhard blijft meestal mooi groen. Dit komt doordat het water op de juiste manier wordt afgevoerd. Er groeit weinig tot geen onkruid op het pad. Wat ervoor zorgt dat de planten naast het pad het water volledig kunnen benutten. Een half verharde weg klinkt als een weg voor de toekomst. Er is weinig impact op de natuur en is zeer duurzaam.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *